2005-3-CC

CAUSA 2005-3-CC

 

Número de registre 554-2005. Conflicte de competències constitucionals

 

AUTE DEL 26 D’ABRIL DEL 2006

_______________________________________________________________

BOPA núm. 38, del 10 de maig del 2006



 

En nom del Poble Andorrà;

 

El Tribunal Constitucional;

 

Atès l’escrit presentat i registrat al Tribunal Constitucional el 24 de març del 2006 pel Comú d’Andorra la Vella mitjançant el qual interposa recurs de súplica contra l’aute del Tribunal Constitucional del 15 de març del 2006 sobre la no procedència del conflicte de competències constitucionals formulat contra el Govern en relació amb les cartes enviades a l’empresa Aero Valls i al Sr. Antoni Rebés d’Areny-Plandolit, basades en el Reglament d’heliports del 13 d’octubre del 2004 i que autoritzen els heliports d’aquests particulars, sense l’autorització prèvia del Comú d’Andorra la Vella;

 

Vista la Constitució;

 

Vista la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, especialment l’article 39.2;

 

Vist l’aute esmentat del Tribunal Constitucional del 15 de març del 2006;

 

Escoltat l’informe del magistrat ponent, Sr. Didier Maus;



 

Antecedent únic

 

El 24 de març del 2006, el Comú d’Andorra la Vella va formular un recurs de súplica per demanar la revocació de l’aute del Tribunal Constitucional del 15 de març del 2006 que declarava la no procedència del conflicte de competències formulat contra el Govern.

 

El Comú d’Andorra la Vella considera que aquest recurs de súplica és procedent, ja que la resolució que conté equival a una inadmissió a tràmit susceptible de ser recurrible, d’acord amb les disposicions de la Llei qualificada del Tribunal Constitucional.

 

Així mateix, aquesta part considera que el conflicte de competències constitucionals també és procedent, perquè es fa contra uns actes emanats del Govern. Segons el seu parer, no hi ha defecte de competència del Tribunal Constitucional, per tal com els actes objecte del litigi entren perfectament dintre de les seves competències, ja que la llei no distingeix entre els actes de diversa naturalesa i el Tribunal mateix constata la no distinció en el seu aute.

 

El Comú d’Andorra la Vella afegeix que va decidir formular un conflicte de competències per obtenir una atribució de competència i encara que existeixi la possibilitat d’una altra via jurisdiccional, aquest fet no pot anul·lar la competència de la via del conflicte de competències davant el Tribunal Constitucional. Aquesta part manifesta que el Tribunal Constitucional no pot inadmetre aquesta causa perquè en un cas anterior similar (que no igual) els recurrents decidissin no actuar davant d’ell. “La matèria de les actuacions conegudes per la jurisdicció administrativa el 1.996, versava sobre l’aplicació d’una llei que donava competència a cada una de les administracions, governamental i comunal per a autoritzar un heliport, una primera autorització comunal i una segona governamental. L’acció exercitada pel Comú al 1996 no era per negar la competència al Govern i atribuir-se-la a si mateix, sinó perquè el Govern havia aplicat la Llei de navegació aèria donant la seva autorització sense haver el peticionari obtingut anteriorment la del Comú. La diferència del supòsit fàctic, de la ratio petendi i de les peticions demanades pel Comú al 1996 devant de la jurisdicció administrativa, i en els presents autes devant del Tribunal Constitucional és palesa, com també és palmaria la diferència de les àrees de dret públic en les que es situava el Comú al 1996 i al 2005.”

 

Per acabar, el Comú d’Andorra la Vella sol·licita al Tribunal Constitucional que revoqui l’aute objecte de recurs, admeti a tràmit el conflicte de competències 2005-3-CC i el segueixi pels tràmits previstos legalment.



 

Fonament jurídic únic

 

Cal recordar que el recurs de súplica no té per objecte fer jutjar de nou una causa, sinó, si s’escau, atraure l’atenció del Tribunal sobre elements de fet o de dret que es desconeixien anteriorment a la seva decisió. En el seu escrit de súplica, el Comú d’Andorra la Vella es limita a criticar la decisió dictada pel Tribunal el 15 de març del 2006, ja que considera que el Tribunal Constitucional s’ha pronunciat sense tenir en compte l’article 73 b) de la Llei qualificada del Tribunal Constitucional i que s’hagués hagut de resoldre el conflicte de competències en el fons. Per tant, no es tracta pas d’aportar als debats elements de fet o de dret essencials o nous, sinó simplement intentar que el Tribunal revoqui la seva decisió inicial.

 

A més, no es pot al·legar que el Comú es trobi privat del dret al recurs, ja que el Tribunal va indicar de manera explicita que aquest Comú disposava d’un termini excepcional per tal d’exercir una acció davant la jurisdicció ordinària i que, si s’esqueia, es podia presentar davant el Tribunal Constitucional els recursos establerts per la Constitució i la Llei qualificada del Tribunal Constitucional.

 

Per tot el que s’ha exposat,

 

El Tribunal Constitucional del Principat d’Andorra,

 

DECIDEIX:

 

Primer

 

Desestimar el recurs de súplica formulat pel Comú d’Andorra la Vella contra l’aute del Tribunal Constitucional del 15 de març del 2006.

 

Segon

 

Notificar aquest aute al Comú d’Andorra la Vella i al cap de Govern.

 

Tercer

 

Publicar aquest aute, d’acord amb el que disposa l’article 5 de la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra.

 

Acordat a Andorra la Vella, pel Tribunal Constitucional, el 26 d’abril del 2006.



 

Philippe Ardant

President en funcions



 

Didier Maus

Miguel Herrero de Miñón

Magistrat

Magistrat