2021-85-RE

Causa 2021-85-RE
(Miquel Prats i d'altres c/ Principat d'Andorra)
 
Número de registre 529-2021. Recurs d'empara
 
Aute del 20 de desembre del 2021
_________________________________________________________________
BOPA núm. 141, del 29 de desembre del 2021
 
 
 
En nom del Poble Andorrà;
 
El Tribunal Constitucional;
 
Atès l'escrit presentat i registrat al Tribunal Constitucional, el 25 de novembre del 2021, per la representació processal dels Srs. Joan Pau Miquel Prats, Jaume Sansa Matamoros, Esteve Garcia Garcia, Joan Cejudo Peña, Joana Reolid Castillo, Josep Antoni i Josep Lluís Rivero Carrizo, Santiago De Rosselló Piera, Isabel Sarmiento Fuertes, Francesc Martínez Bort, Xavier Mayol Gonzàlez, Sergi Fernàndez Genés, Amaya De Santiago Bullich, Josep Elfa Farré, Mauricio Escribano Sànchez, Ana Maria Bermejo Camps i Ignacio Cardiel Lavilla, mitjançant el qual interposa un recurs de súplica contra l'aute del Tribunal Constitucional del 22 de novembre del 2021 sobre la inadmissió a tràmit de la causa 2021-85-RE;
 
 
Vista la Constitució, especialment els articles 10, 41.2 i 98 c);
 
Vista la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, especialment els articles 38 i 89.2;
  
Vist l'aute esmentat del Tribunal Constitucional del 22 de novembre del 2021;
 
Escoltat l'informe del magistrat ponent, Sr. Jean-Yves Caullet;
 
 
 
1. Arguments dels recurrents
 
- Aquesta part, a banda d'afirmar que es coneixedora de la jurisprudència relativa al recurs de súplica, afirma que el Tribunal Constitucional no ha donat una resposta al contingut del seu recurs d'empara.
 
- Manifesta que ha tancat els ulls davant la postura arbitrària de la Fiscalia i ha avalat i beneït el seu injustificat i exorbitant poder extra legem.
 
- El Tribunal Constitucional s'ha limitat a declarar que el règim disciplinari dels magistrats i dels membres del Ministeri Fiscal està configurat a la llei i que aquesta part no pot esperar cap avantatge de l'èxit de la seva demanda, ni establir cap perjudici directe del seu rebuig. No obstant això, la demanda d'aquesta part va més enllà d'aquests dos simples arguments, ja que gira entorn del principi de legalitat d'aquell que té encomanada la funció d'actuar amb equitat i justícia i sobretot entorn del principi d'igualtat de tothom davant la llei i de la prohibició de discriminació.
 
- Al·lega que l'actuació discriminatòria del Ministeri Fiscal exposada crea una desigualtat de tracte mancada de justificació objectiva i raonada respecte seu; justificació que és precisament aquella que imposa la llei.
 
- Conclou que la resolució objecte d'aquest recurs de súplica és d'una simplicitat tal i es troba tan mancada de fonamentació que fa innecessari desenvolupar majors arguments.
 
- Per acabar, demana al Tribunal Constitucional que accepti aquest recurs de súplica i que segueixi oportunament el procediment pels seus tràmits, decidint l'admissió a tràmit del seu recurs d'empara.
 
 
 
2. Fonaments jurídics del Tribunal Constitucional
 
2.1. D'acord amb la jurisprudència constant del Tribunal Constitucional, l'acceptació d'un recurs de súplica està essencialment condicionada per la presentació, per part del recurrent, d'elements de fet o de dret que no hagin pogut ser tinguts en compte en la decisió constitucional impugnada (veg. p. ex. entre d'altres, les causes 2012-29-RE, 2013-24-RE, 2014-38-RE, 2016-11-RE, 2016-59-RE, 2018-3-RE, 2018-7-RE, 2018-19-RE, 2019-60-RE, 2019-63-RE, 2019-69-RE, 2020-5-RE, 2020-6-RE, 2020-17-RE, 2020-40-RE, 2021-54-RE i 2021-56-RE).
 
2.2. Altrament, la part recurrent mateixa reconeix que té coneixement d'aquesta jurisprudència.
 
2.3. En la fonamentació de la seva súplica, la part recurrent exposa la seva crítica respecte de la decisió d'inadmissibilitat a tràmit del recurs d'empara, dictada per aquest Tribunal, deplorant que no s'hagin acceptat els arguments que s'hi desenvolupaven.
 
2.4. Si bé es pot comprendre que la part recurrent expressi el seu desacord amb la decisió del Tribunal Constitucional que declara la inadmissió a tràmit del seu recurs d'empara, la presentació dels mateixos arguments que aquells que van ser adduïts en el recurs d'empara esmentat no constitueix una argumentació nova en fet o en dret.
 
2.5. Per consegüent, i d'acord amb la jurisprudència del Tribunal Constitucional precitada, aquest recurs de súplica només pot ser desestimat.
 
 
Per tot això que s'ha exposat,
 
El Tribunal Constitucional del Principat d'Andorra,
 
 
 
Decideix:
 
 
1. Desestimar el recurs de súplica formulat per la representació processal dels Srs. Joan Pau Miquel Prats, Jaume Sansa Matamoros, Esteve Garcia Garcia, Joan Cejudo Peña, Joana Reolid Castillo, Josep Antoni i Josep Lluís Rivero Carrizo, Santiago De Rosselló Piera, Isabel Sarmiento Fuertes, Francesc Martínez Bort, Xavier Mayol Gonzàlez, Sergi Fernàndez Genés, Amaya De Santiago Bullich, Josep Elfa Farré, Mauricio Escribano Sànchez, Ana Maria Bermejo Camps i Ignacio Cardiel Lavilla contra l'aute del Tribunal Constitucional del 22 de novembre del 2021 sobre la inadmissió a tràmit de la causa 2021-85-RE.
 
 
2. Notificar aquest aute a la representació processal dels recurrents, al president del Tribunal Superior de Justícia i al Ministeri Fiscal.
 
 
3. Publicar aquest aute, d'acord amb allò que disposa l'article 5 de la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, al Butlletí Oficial del Principat d'Andorra.
 
 
Acordat a Andorra la Vella, el 20 de desembre del 2021.
 
 
 
 
 
Josep-D. Guàrdia Canela                                                            Jean-Yves Caullet
President                                                                                            Vicepresident
 
 
 
 
 
Joan Manel Abril Campoy                                                       Dominique Rousseau
Magistrat                                                                                                    Magistrat