2023-14-RE

Causa 2023-14-RE
(Ibrouchene c/ Govern d'Andorra)
 
Número de registre 122-2023. Recurs d'empara
 
Aute del 18 de maig del 2023
_________________________________________________________________
BOPA núm. 71, del 31 de maig del 2023
 
 
 
En nom del Poble Andorrà;
 
El Tribunal Constitucional;
 
Atès l'escrit presentat i registrat al Tribunal Constitucional, el 27 d'abril del 2023, per la representació processal de la Sra. Fabienne Isabelle Ibrouchene, mitjançant el qual interposa un recurs de súplica contra l'aute del Tribunal Constitucional del 17 d'abril del 2023 sobre la inadmissió a tràmit de la causa 2023-14-RE;
 
 
Vista la Constitució, especialment els articles 10, 41.2 i 98 c);
 
Vista la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, especialment els articles 38 i 89.2;
 
Vist l'aute esmentat del Tribunal Constitucional del 17 d'abril del 2023;
 
 
Escoltat l'informe del magistrat ponent, Sr. Josep-D. Guàrdia Canela;
 
 
 
1. Arguments de la recurrent
 
- La recurrent afirma que coneix a bastament la jurisprudència constitucional segons la qual el recurs de súplica no té per objecte fer jutjar de nou una causa, sinó que ha de permetre atreure l'atenció del Tribunal sobre elements de fet o de dret que aquest no havia pogut tenir en compte abans de la seva decisió.
 
- Segons el seu parer, el Tribunal ha efectuat una valoració genèrica i no ha entrat a analitzar una per una, ni totes les vulneracions invocades; per tant, demana una resposta concreta a cada una d'aquestes vulneracions.
 
- Retreu al Tribunal Constitucional referir-se a la causa 2022-53-RE, quan les vulneracions al·legades se centren en la causa actual i tot i considerar que la sentència del Ple del Tribunal Superior de Justícia té una fonamentació sòlida i raonada no s'analitzen en detall les raons per les quals aquesta fonamentació seria sòlida.
 
- Insisteix en considerar que en la sentència del Ple del Tribunal Superior de Justícia existeixen múltiples contradiccions que la fan irraonable, il·lògica i arbitrària, vulnerant d'aquesta manera els seus drets a la jurisdicció i a un procés degut i situant-la en una posició d'indefensió efectiva.
 
- Per acabar, demana al Tribunal Constitucional que revoqui l'aute del 17 d'abril del 2023, que admeti a tràmit el seu recurs d'empara i que, posteriorment, estimi les pretensions que s'hi contenen.
 
 
 
2. Fonaments jurídics del Tribunal Constitucional
 
2.1. Aquest Tribunal ha declarat en nombroses i uniformes resolucions, que per sobradament conegudes i perquè la recurrent manifesta conèixer-les a bastament no cal detallar aquí, que la interposició d'un recurs de súplica exigeix, per a la coincidència entre l'òrgan judicial a quo que ha dictat la resolució recorreguda i l'òrgan judicial ad quem que ha de dictar la nova resolent el recurs, una aportació de fets nous o de noves argumentacions de dret. La seva raó d'existir consisteix en el fet que el Tribunal pugui reconsiderar la seva primera decisió. I ho ha de fer procurant evitar el simple biaix confirmatori, és a dir, ponderant amb deteniment l'escrit de la part recurrent i cercant en ell els eventuals nous elements de dret o de fet que el duguin a una reposició de la resolució recorreguda. En cas contrari, el recurs decau per la seva pròpia naturalesa.
 
2.2. L'escrit interposant el recurs de súplica retreu a aquest Tribunal la mateixa actuació que en el recurs d'empara atribuïa al Ple del Tribunal Superior de Justícia. Manifesta que "ha fet una valoració genèrica i no ha entrat a analitzar una per una cadascuna de les vulneracions indicades i no ha contestat a totes elles". I aquesta mateixa tesi és aquella que presenta com a determinant de la vulneració del dret fonamental a la jurisdicció que atribueix a la sentència del Ple del Tribunal Superior de Justícia. En efectuar aquesta manifestació oblida que ja en el fonament jurídic 3.3 de l'aute recorregut en súplica, aquest Tribunal va declarar que pel que fa a la fonamentació, aquesta "no cal que s'estengui amb detall a tots els arguments exposats per les parts ni que sigui exhaustiva o extensa". Els òrgans jurisdiccionals no tenen per funció contestar totes i cada una de les qüestions plantejades per les parts, sinó resoldre les seves pretensions, raonant i fonamentant jurídicament de manera suficient, el motiu de la seva decisió perquè així ho exigeix la naturalesa de les coses i l'article 86.2 de la Constitució.
 
2.3. En el cas concret que ara ens ocupa, la sentència recorreguda en empara va ser dictada pel Ple del Tribunal Superior de Justícia, integrat per fins a nou magistrats, els quals convingueren en la inexistència d'un error judicial i d'un anormal funcionament de l'Administració de Justícia en el supòsit de fet que va donar lloc a la causa 2022-53-RE. En ella, el Ministeri Fiscal va exercitar l'acció civil, no com a "delegat" de la perjudicada (com es diu en el seu escrit), sinó en exercici de les funcions que li atribueix la llei. Ho va fer amb la independència de criteri que li és pròpia. Va efectuar les al·legacions i va proposar la prova a practicar que va estimar convenient. I el Tribunal, que ha de decidir sempre iuxta allegata et probata, va resoldre la qüestió debatuda. El fet que no acollís en la seva totalitat -quant a la quantia- el dany material i entengués que no existia dany moral, com pretenia la recurrent, no suposa cap error judicial ni cap funcionament anormal de l'Administració de Justícia (article 92 de la Constitució), ni cap vulneració del dret fonamental a la jurisdicció (article 10 de la Constitució).
 
Per tot això que s'ha exposat,
 
El Tribunal Constitucional del Principat d'Andorra,
 
 
Decideix:
 
 
1. Desestimar el recurs de súplica formulat per la representació processal de la Sra. Fabienne Isabelle Ibrouchene contra l'aute del Tribunal Constitucional del 17 d'abril del 2023 sobre la inadmissió a tràmit de la causa 2023-14-RE.
 
 
2. Notificar aquest aute a la representació processal de la recurrent, al president del Tribunal Superior de Justícia i al Ministeri Fiscal.
 
 
3. Publicar aquest aute, d'acord amb allò que disposa l'article 5 de la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, al Butlletí Oficial del Principat d'Andorra.
 
 
Acordat a Andorra la Vella, el 18 de maig del 2023.
 
 
 
 
 
Jean-Yves Caullet                                                           Joan Manel Abril Campoy
President                                                                                            Vicepresident
 
 
 
 
 
Dominique Rousseau                                                       Josep-D. Guàrdia Canela
Magistrat                                                                                                     Magistrat