Causa 2025-53-RE
(Vall Casamiquela c/ Principat d'Andorra)
Número de registre 342-2025. Recurs d'empara
Aute del 14 de juliol del 2025
_________________________________________________________________
BOPA núm. 90, del 23 de juliol del 2025
En nom del Poble Andorrà;
El Tribunal Constitucional;
Atès l'escrit presentat i registrat al Tribunal Constitucional, el 18 de juny del 2025, per la representació processal del Sr. Josep Vall Casamiquela, mitjançant el qual interposa un recurs d'empara contra l'aute del 29 de maig del 2025, dictat pel Tribunal de Corts, per una presumpta vulneració del dret a la llibertat, reconegut a l'article 9 de la Constitució, i per una presumpta vulneració dels drets "a la tutela judicial efectiva" i a la igualtat, així com del respecte al principi de la legalitat penal, establerts, respectivament, als articles 10, 6 i 3.2 de la Constitució, i també amb una clara afectació als articles 5, 6, 7 i 14 del Conveni per a la salvaguarda dels drets humans i de les llibertats fonamentals, així com de l'article 4 del Protocol núm. 7, i, atès que demana al Tribunal Constitucional que atorgui l'empara sol·licitada, que declari la vulneració dels drets esmentats, que anul·li la resolució impugnada, i que, en aplicació de l'article 9.3 de la Constitució, acordi, com a única mesura idònia per restituir la vulneració adduïda, la llibertat immediata del recurrent; subsidiàriament, cas que el Tribunal consideri que s'hagin de retrotreure les actuacions, que ordeni que el Tribunal de Corts dicti una nova resolució que respecti els drets constitucionals reconeguts, amb plena motivació i conforme als criteris establerts per aquest Tribunal Constitucional;
Altrament, sol·licita que, de conformitat amb els principis de contradicció, d'igualtat d'armes i de plena jurisdicció constitucional, es practiqui la prova, absolutament necessària per a l'acreditació de la vulneració denunciada en relació amb els drets i els principis fonamentals vulnerats, consistent en oficiar al Tribunal de Corts perquè:
- indiqui el nombre total de resolucions en què s'ha acordat l'aplicació de l'article 210 del Codi de procediment penal des del seu inici;
- que es precisi, any per any, el nombre de casos en què s'ha concedit i/o denegat el benefici previst per aquest article;
- lliuri còpia digitalitzada i degudament anonimitzada de totes les resolucions judicials dictades en aplicació de l'article 210 del Codi de procediment penal, amb omissió de dades personals identificatives, però mantenint-hi la descripció dels fets, fonaments i motivacions;
- i, que el Tribunal de Corts manifesti si les resolucions en aplicació de l'article 210 del Codi de procediment penal són accessibles pel Ministeri Fiscal i quin accés tenen a les mateixes.
Segons la part recurrent, aquesta diligència probatòria es fonamenta en el principi de publicitat de les resolucions judicials en matèria penal (article 10.2 de la Constitució), així com en la necessitat de verificar la coherència i la uniformitat en l'aplicació del dret per part del mateix òrgan jurisdiccional, i és determinant per acreditar la discriminació i l'arbitrarietat denunciades en aquest recurs, havent-se d'afegir que totes aquestes resolucions són accessibles pel Ministeri Fiscal, però no per als advocats;
Vista la Constitució, especialment els articles 3.2, 6, 9, 10, 41.2, 98 c) i 102;
Vista la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, especialment el títol IV, capítols primer i sisè;
Considerant que el recurs d'empara ha estat formulat i presentat amb les condicions fixades per la Constitució i per l'article 36 de la Llei qualificada del Tribunal Constitucional;
Escoltat l'informe del magistrat ponent, Sr. Joan Manel Abril Campoy;
Considerant que el recurrent fonamenta la diligència probatòria sol·licitada en el principi de publicitat de les resolucions judicials en matèria penal (article 10.2 de la Constitució), així com en la necessitat de verificar la coherència i la uniformitat en l'aplicació del dret per part del mateix òrgan jurisdiccional, afegint que és determinant per acreditar la discriminació i l'arbitrarietat denunciades en aquest recurs i indicant que totes aquestes resolucions són accessibles pel Ministeri Fiscal, però no per als advocats;
Considerant que el recurrent al·lega que la resolució impugnada infringeix els principis d'igualtat davant la llei i de no discriminació -article 6 de la Constitució- perquè tracta al recurrent d'una manera diferent respecte a altres persones en situació jurídica equivalent sense aportar cap raó objectiva o justificació diferenciadora;
Així, exposa literalment que "Com s'ha exposat, el Tribunal de Corts ha vingut aplicant de manera reiterada l'article 210 del Codi de procediment penal per substituir penes de presó per arrest domiciliari monitoritzat en casos d'igual o major gravetat penal, sense excloure el benefici per raons genèriques com la gravetat del delicte, la inexistència de circumstàncies excepcionals o la suposada violència, ni per un criteri de risc social no justificat. Aquesta ruptura amb la pràctica judicial consolidada, sense cap canvi normatiu ni cap exposició raonada de motius que justifiquin el canvi de criteri o l'excepció en aquest cas concret, constitueix una discriminació en l'exercici d'una potestat pública, contrària als principis d'igualtat i d'interdicció de l'arbitrarietat de l'article 3.2 de la Constitució";
Així mateix, el recurrent argumenta que el Tribunal de Corts no publica els seus autes judicials, de manera que no es pot contrastar la seva pràctica jurisdiccional;
No obstant aquesta argumentació del recurrent, no correspon a aquest Tribunal Constitucional efectuar una tasca de recerca i de documentació de les resolucions que el Tribunal de Corts hagi pogut dictar en l'aplicació dels beneficis penitenciaris i, en concret de l'article 210 del Codi de procediment penal, sinó que quan s'argumenta la vulneració del principi d'igualtat en el tractament per part de la jurisdicció ordinària de supòsits similars de manera desigual sense una justificació objectiva i raonable, pertoca a la part recurrent aportar les resolucions jurídiques de contrast per tal que aquest Tribunal Constitucionalitat pugui analitzar la viabilitat de les pretensions exercides;
Ara bé, la representació processal del recurrent no ha aportat les resolucions jurídiques de contrast i no pot traslladar a aquest òrgan constitucional la recerca documental que li convingui, i, per tant, la seva petició probatòria ha de ser refusada;
Decideix:
1. Admetre a tràmit, sense efectes suspensius, el recurs d'empara 2025-53-RE interposat per la representació processal del Sr. Josep Vall Casamiquela contra l'aute del 29 de maig del 2025, dictat pel Tribunal de Corts.
2. Desestimar les diligències probatòries sol·licitades en l'escrit de recurs.
3. Notificar aquest aute a la representació processal del recurrent, al Tribunal de Corts i al Ministeri Fiscal.
4. Publicar aquest aute, d'acord amb allò que disposa l'article 5 de la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, al Butlletí Oficial del Principat d'Andorra.
Acordat a Andorra la Vella, el 14 de juliol del 2025.
Joan Manel Abril Campoy Pere Pastor Vilanova
President Vicepresident
Josep-D. Guàrdia Canela Jean-Yves Caullet
Magistrat Magistrat